• Ik ben authentiek wanneer ik leef en handel in overeenstemming met mijn oorspronkelijke zelf (Pirandello)
  • Aan de veren kent men de vogel. (Nederlands spreekwoord)
  • There are no shortcuts to any place worth going. (Engels spreekwoord)
  • Een expert is iemand die de grootste fouten die gemaakt worden, kent. (Niels Bohr)
  • Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd. (Familieleus Gucci)
  • De kapitein die zeilt zonder doel klaagt voortdurend dat de wind uit de verkeerde hoek komt. (Seneca)
  • Zij die lezen weten veel, zij die kijken weten soms nog meer! (Alexandre Dumas)
  • Eenvoud is inzien wat je niet kunt weglaten. (P.v.R)
  • Je geest is als een parachute: hij fungeert het best als hij open is. (Tibetaanse wijsheid)
  • Uw intuïtie kent vaak de kortste weg. (Peter Verwilghen)
  • Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom. (Albert Einstein)
  • De eerste stap tot het realiseren van een droom is hem in je geest tot prioriteit maken. (Oostenrijkse wijsheid)
  • Een nieuwe creatie is nooit een uitvinding noch een waarheid: zij is steeds zichzelf. (Frederico Fellini)
  • Onze vijf zintuigen zijn poorten die ons alle waarnemingen doorspelen om te worden omgezet in begrippen en ideeën. (Arnaud Desjardins)
  • We worden allemaal als originelen geboren, maar de meesten van ons sterven als kopieën. (Edward Young)
  • Ieder mens is de architect van zijn eigen lot. (Apiius Caecus)
  • “Dankzij jou en de orthopeed ben ik weer helemaal hip!” (Renee Hooijen)
  • “Als ik iets goed zie, geef ik een compliment. Als ik iets fouts zie, bied ik mijn hulp aan.” (Nelson Mandela)
  • "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Albert Einstein)|

Groeien; een hele onderneming



Tien jaar bestaan we nu. Ruim. Elf jaar geleden al wist ik dat mijn ondernemingsplan niet geschikt was voor een solo-act. Teveel specialisaties, teveel uiteenlopende disciplines. Die toch bij elkaar horen.

 

Voor mij, ik moet inmiddels zeggen voor ons, is het logisch dat het allemaal bij elkaar hoort. Een bedrijf op de kaart zetten omvat nou eenmaal veel.
Identiteit, kernwaarden, strategie. Naam, logo en huisstijl. Communicatie, online en “traditioneel”. Presentatie; pitch, Prezi en persoonlijk. Met kleding, kleur, en als het even kan charisma. Klantbeleving, gedrag, ambassadeurschap. De belevingseconomie is een hele opgave. Oei, dat klinkt bijna als een klacht.

 

Maar zo zien wij dat niet! Integendeel, we zien het als een opdracht. Een hele leuke permanente opdracht. Om onze klanten te helpen uit te dragen wie ze zijn, en wat ze te bieden hebben. Wat ze specifiek maakt; onderscheidt van de rest. Want dat is het enige wat telt in deze tijd. En daarmee dus de sleutel tot succes.

 

P’s? Vergeet het maar. De traditionele marketingmix heeft afgedaan. Plaats? Niet meer van belang; we gaan “global”. Prijs? Steeds minder doorslaggevend. Dure spullen die we willen gaan als warme broodjes over de toonbank. Promotie? Welnee, we vinden zelf wel wat we zoeken op het moment dat we dat willen. Reclame klikken we weg of we gebruiken het blok voor een pauze om onszelf een nieuw drankje in te schenken (of een eerder drankje op de eindbestemming te brengen).

 

Ik wist het al een poosje, maar kan me de vraag nog goed herinneren toen ik in het eerste jaar mijn verkenningsronde deed bij diverse businessclubs. “Wat doe jij?” Waarop ik dan antwoordde: ik geef imago-advies. Steevast kwam daar achteraan: “Goh, leuk. En wat doet je man?” Verbaasde blikken als ik dan antwoordde: “Ik heb geen man.” Als ze dan echt nieuwsgierig waren kwam er vervolgens: “Huh, kun je daarvan leven dan?” Ja meneer, dat kan ik.

 

Natuurlijk was het niet eenvoudig in het begin. Sterker nog: met niets anders beginnen dan een idee waar driekwart van de wereld (en dat is een voorzichtige inschatting) nog niet klaar voor is dat is verdomd lastig. Na twee jaar was ik door mijn reserves heen en nam ik een bijbaan voor drie avonden c.q. nachten in de horeca. Vier maanden later had ik mijn eerste hulpkracht aangenomen, en vervolgens gemiddeld elk jaar één. Ten minste: dat was het plan. Groeien, dat wilde ik! Voor de kennis, de kunde, de creativiteit, de interactie. Voor het complete aanbod, en de stabiliteit.

 

Het ging goed, tot rondom de vijf. Van vier naar vijf en weer terug naar vier. Naar vijf, en zes, zeven en acht, en weer terug naar vier. Naar vijf. Zes. En weer vijf. Vier. Pff, wat is dat lastig!
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Ik moet dus wat anders doen om daar doorheen te komen. Daar heb ik de afgelopen jaren veel mee geëxperimenteerd en goed over nagedacht. Het plan is klaar. Nu nog even doen :)

Tineke Stel, 12 april 2013



« Vorige - Volgende »
Alle blogs

Reageren

afzender:
e-mail:
reactie:
 
Voer de tekens in:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
 

Volg ons op:

Blog

Ik heb een droom - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Met een nieuwe blog en groot nieuws.   Er is namelijk iets op komst. Iets... Meer

Tineke Stel, 10 juni 2016


No guts, no glory - Presentanza - Inbound marketing & imago
Pijnlijk maar waar: het eind is in zicht. Al meer dan tien jaar maakt V&D onderdeel uit van mijn presentatie. Samen met... Meer

Tineke Stel, 30 december 2015


Vette shit? Of vet cool? - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het regende felicitaties ineens, via LinkedIn. Terwijl ik geen idee had dat er iets te vieren viel werd ik met mijn neus op de... Meer

Tineke Stel, 28 november 2014


Een ervaring rijker - Presentanza - Inbound marketing & imago
Plannen, plannen en nog eens plannen. Ik heb nu in praktijk kunnen ervaren dat dit bij het maken van een corporate video zo... Meer

Maarten van Reijn, 19 februari 2014


Uitgewerkt? Ingewerkt! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Jaren in spagaat: studeren en ook werken. Op school doen wat je gevraagd wordt, goed plannen, hard werken, medestudenten... Meer

Lindi Benschop, 13 november 2013


Nieuwe job - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik heb een nieuwe job. Nee, ik ben niet gestopt met Presentanza, integendeel. Ik heb mezelf ont-opperhoofd. Iris is nu de baas... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 22 oktober 2013


Back in business - Presentanza - Inbound marketing & imago
Mama. Ik ben iemands mama. Heel gek hoor. En vooral wennen ook. Niet alleen omdat je wereld, je hoofd en je lijf compleet op... Meer

Iris Roozenburg, 30 september 2013


Inbound marketing en imago - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje.... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 31 augustus 2013


Stage. Wat een werk! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Openen, licht, radio en computers aan, thee zetten voor allemaal… Nog nooit in mijn leven heb ik iedere ochtend zo’n vast... Meer

Michelle Kleingeld, 17 juli 2013


Alle blogs