• Ik ben authentiek wanneer ik leef en handel in overeenstemming met mijn oorspronkelijke zelf (Pirandello)
  • Aan de veren kent men de vogel. (Nederlands spreekwoord)
  • There are no shortcuts to any place worth going. (Engels spreekwoord)
  • Een expert is iemand die de grootste fouten die gemaakt worden, kent. (Niels Bohr)
  • Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd. (Familieleus Gucci)
  • De kapitein die zeilt zonder doel klaagt voortdurend dat de wind uit de verkeerde hoek komt. (Seneca)
  • Zij die lezen weten veel, zij die kijken weten soms nog meer! (Alexandre Dumas)
  • Eenvoud is inzien wat je niet kunt weglaten. (P.v.R)
  • Je geest is als een parachute: hij fungeert het best als hij open is. (Tibetaanse wijsheid)
  • Uw intuïtie kent vaak de kortste weg. (Peter Verwilghen)
  • Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom. (Albert Einstein)
  • De eerste stap tot het realiseren van een droom is hem in je geest tot prioriteit maken. (Oostenrijkse wijsheid)
  • Een nieuwe creatie is nooit een uitvinding noch een waarheid: zij is steeds zichzelf. (Frederico Fellini)
  • Onze vijf zintuigen zijn poorten die ons alle waarnemingen doorspelen om te worden omgezet in begrippen en ideeën. (Arnaud Desjardins)
  • We worden allemaal als originelen geboren, maar de meesten van ons sterven als kopieën. (Edward Young)
  • Ieder mens is de architect van zijn eigen lot. (Apiius Caecus)
  • “Dankzij jou en de orthopeed ben ik weer helemaal hip!” (Renee Hooijen)
  • “Als ik iets goed zie, geef ik een compliment. Als ik iets fouts zie, bied ik mijn hulp aan.” (Nelson Mandela)
  • "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Albert Einstein)|

Marketing is dood



Durf ik dat te zeggen? Jawel. Let maar op.

Eerst een stukje Presentanza-geschiedenis. Er is één vraag die we steevast krijgen. Imago advies; wat is dat nou? Eh nee, het is geen styling. En ook geen marketing. Ik zal het proberen uit te leggen.

We helpen onze klanten uit te dragen wie ze zijn en wat ze te bieden hebben. Wat ze specifiek maakt; onderscheidt van de rest. Omdat we geloven dat daarin hun kracht ligt.

 

Daar komt veel bij kijken. Eerst inventariseren: identiteit, kernwaarden, karakter, inclusief alle eigenaardigheden. Zelfs die waarvan je zou kunnen denken dat ze tegenwerken. Dan naam, logo en huisstijl. Vervolgens een strategische aanpak van de communicatie; online en 'traditioneel'. Toch een beetje marketing? Vooruit, een beetje. Ik kom er later op terug.

En dan het ambassadeurschap, of de persoonlijke vertaling van de propositie aan je omgeving. Door je fysieke en verbale gedrag, via wat je doet, wat je vertelt, en hoe je handelt. Je presentatie; met een pitch en eventueel een Prezi of PowerPoint. Maar ook met kleding, kleur, en als het even kan charisma. Ok, toch (ook) een beetje styling.

 

De beleving van het bedrijfsimago door de buitenwereld valt of staat met een eerste indruk die klopt. Het succes dus ook.

Het gaat mis als je probeert knollen voor citroenen te verkopen. Citroenen? Ok, die zijn zuur. Knollen? Laagwaardig, en vast niet echt ‘lekker’. Maar als je als klant zin hebt in een zure appel of een volle maag voor weinig geld kan het net zijn wat je nodig hebt. En precies datgene waarvoor je wilt betalen. En dus ook wat je voorgeschoteld wilt krijgen. Ongeloofwaardigheid wordt verwerpelijk, en snap ik niet = koop ik niet.

 

De traditionele marketing is grotendeels gebaseerd op dingen ‘mooier maken’. Een beetje knollen voor citroenen verkopen. Maar daar trappen steeds minder klanten in. De traditionele zienswijze op marketing gaat onderuit doordat klanten steeds beter weten wat er in de wereld te koop is. En sterker nog: ze vinden en kopen het ook over de hele wereld. Globalisering is het fenomeen wat daaraan ten grondslag ligt. Internet brengt ons wat we maar willen; vrijwel alles is bereikbaar binnen enkele muisklikken.

 

Dus die P’s? Vergeet het maar. De traditionele marketingmix heeft afgedaan. Plaats? Niet meer van belang. Prijs? Steeds minder doorslaggevend. Dure spullen die we willen gaan als warme broodjes over de toonbank. Promotie? Welnee, we vinden zelf wel wat we zoeken op het moment dat we dat willen. Reclame klikken we weg of we gebruiken het blok voor een pauze om onszelf een nieuw drankje in te schenken (of een eerder drankje op de eindbestemming te brengen).

 

Om die reden heb ik de afgelopen tien jaar het woord marketing eigenlijk een beetje ‘vies’ gevonden. Links laten liggen ook. Tot voor kort. Op het moment dat ik Inbound Marketing ontdekte was daar de herkenning. Jaa, dat is wat wij doen!

 

Marketing is dood. Lang leve marketing! Inbound Marketing :-)

 

Tineke Stel, 17 juni 2013



« Vorige - Volgende »
Alle blogs

Reageren

afzender:
e-mail:
reactie:
 
Voer de tekens in:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
 

Volg ons op:

Blog

Ik heb een droom - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Met een nieuwe blog en groot nieuws.   Er is namelijk iets op komst. Iets... Meer

Tineke Stel, 10 juni 2016


No guts, no glory - Presentanza - Inbound marketing & imago
Pijnlijk maar waar: het eind is in zicht. Al meer dan tien jaar maakt V&D onderdeel uit van mijn presentatie. Samen met... Meer

Tineke Stel, 30 december 2015


Vette shit? Of vet cool? - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het regende felicitaties ineens, via LinkedIn. Terwijl ik geen idee had dat er iets te vieren viel werd ik met mijn neus op de... Meer

Tineke Stel, 28 november 2014


Een ervaring rijker - Presentanza - Inbound marketing & imago
Plannen, plannen en nog eens plannen. Ik heb nu in praktijk kunnen ervaren dat dit bij het maken van een corporate video zo... Meer

Maarten van Reijn, 19 februari 2014


Uitgewerkt? Ingewerkt! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Jaren in spagaat: studeren en ook werken. Op school doen wat je gevraagd wordt, goed plannen, hard werken, medestudenten... Meer

Lindi Benschop, 13 november 2013


Nieuwe job - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik heb een nieuwe job. Nee, ik ben niet gestopt met Presentanza, integendeel. Ik heb mezelf ont-opperhoofd. Iris is nu de baas... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 22 oktober 2013


Back in business - Presentanza - Inbound marketing & imago
Mama. Ik ben iemands mama. Heel gek hoor. En vooral wennen ook. Niet alleen omdat je wereld, je hoofd en je lijf compleet op... Meer

Iris Roozenburg, 30 september 2013


Inbound marketing en imago - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje.... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 31 augustus 2013


Stage. Wat een werk! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Openen, licht, radio en computers aan, thee zetten voor allemaal… Nog nooit in mijn leven heb ik iedere ochtend zo’n vast... Meer

Michelle Kleingeld, 17 juli 2013


Alle blogs