• Ik ben authentiek wanneer ik leef en handel in overeenstemming met mijn oorspronkelijke zelf (Pirandello)
  • Aan de veren kent men de vogel. (Nederlands spreekwoord)
  • There are no shortcuts to any place worth going. (Engels spreekwoord)
  • Een expert is iemand die de grootste fouten die gemaakt worden, kent. (Niels Bohr)
  • Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd. (Familieleus Gucci)
  • De kapitein die zeilt zonder doel klaagt voortdurend dat de wind uit de verkeerde hoek komt. (Seneca)
  • Zij die lezen weten veel, zij die kijken weten soms nog meer! (Alexandre Dumas)
  • Eenvoud is inzien wat je niet kunt weglaten. (P.v.R)
  • Je geest is als een parachute: hij fungeert het best als hij open is. (Tibetaanse wijsheid)
  • Uw intuïtie kent vaak de kortste weg. (Peter Verwilghen)
  • Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom. (Albert Einstein)
  • De eerste stap tot het realiseren van een droom is hem in je geest tot prioriteit maken. (Oostenrijkse wijsheid)
  • Een nieuwe creatie is nooit een uitvinding noch een waarheid: zij is steeds zichzelf. (Frederico Fellini)
  • Onze vijf zintuigen zijn poorten die ons alle waarnemingen doorspelen om te worden omgezet in begrippen en ideeën. (Arnaud Desjardins)
  • We worden allemaal als originelen geboren, maar de meesten van ons sterven als kopieën. (Edward Young)
  • Ieder mens is de architect van zijn eigen lot. (Apiius Caecus)
  • “Dankzij jou en de orthopeed ben ik weer helemaal hip!” (Renee Hooijen)
  • “Als ik iets goed zie, geef ik een compliment. Als ik iets fouts zie, bied ik mijn hulp aan.” (Nelson Mandela)
  • "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Albert Einstein)|

Inbound marketing en imago



Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje. Want wees eerlijk: wat koop je, als je een krom geel ding koopt met een blauwe sticker? Volgens mij koop je dan de verwachting van een smakelijke sappige banaan. Geen groene, geen melige, maar een mild-zoete, lekker wegglijdende gele banaan. De lekkerste banaan misschien wel. Of de beste. Het imago van de Chiquita liegt er niet om.

 

En als het over mensen gaat? En ik “Sjakka!” roep? Nou, me dunkt dat je dan weet met wie je te maken hebt. En ik hoef maar een lange blauwe jurk aan te trekken of je staat klaar voor een wonder van heb-ik-jou-daar. Of dat terecht is is een tweede, maar het beeld komt in je op. De bijbehorende handen al bezwerend in de lucht; je ziet het zo voor je. Imago roept dus verwachtingen op, en dat is precies wat marketing óók beoogt.

Ruim tien jaar geleden vond men mij een beetje vreemd. Ik ging iets doen met marketing en communicatie, maar ook met styling. En interieur. En nog een paar dingen, allemaal op basis van de belevingsgeconomie. Ik bedacht het verhaal van de eerste indruk voor bedrijven en personen en zocht daar een tagline bij. Het werd ‘optimalisatie van personal en corporate identity’. Pff… beginner dat ik was!
Ik zie Arnoud, mijn reclamevriend die spontaan aanbood een huisstijl voor me te ontwikkelen, nog kijken: opgetrokken wenkbouwen en een kreukel in zijn vakkundige voorhoofd. Zo’n lange tagline met een overdaad aan lastige Engelse en Nederlandse woorden is je strot nauwelijks uit te krijgen, laat staan direct te begrijpen en te onthouden. Alle begin is moeilijk, blijkbaar. Zeker als het om jezelf gaat. Het juiste woord was er gewoon niet voor!

Een jaar of vijf later kwam ik op de tweede tagline en werd het beter: imago advies. Vanuit het idee dat imago zowel zakelijk als persoonlijk bepaalt of je boodschap overkomt moest dat de lading dekken. Dacht ik. Maar het bleef knagen. Aan de ene kant was de korte, kernachtige nieuwe duiding van onze activiteiten een hele opluchting. Maar er ontbrak iets. Imago en ik samen werden toch verdacht vaak in de stylinghoek gezet, en daarmee te weinig geassocieerd met onze zakelijke diensten op het gebied van positionering en communicatie.

 

Ik moest het dus uitleggen, zowel in mijn persoonlijke verhaal als online. Het woord marketing bleef ik stelselmatig mijden. Ik had er teveel negatieve associaties bij. Snel geld verdienen, verkoop, opdringen, zaken beter voordoen dan ze zijn… Daar wilde ik niet mee geassocieerd worden. Marketing had voor mij een fout imago.

 

Tot ongeveer een half jaar geleden. Ik zie sindsdien steeds meer voorbij komen: blogs en presentaties van landgenoten en Amerikaanse vakbroeders vooral, over een nieuwe kijk op marketing. De herkenning wordt met de dag groter. Er zijn er ineens meer die beseffen dat het geheel van globale ontwikkelingen om een andere benadering vraagt. De blik van deze vernieuwers lijkt verdacht veel op hoe wij werken. Sterker nog: het is 1 op 1 onze visie op positionering en communicatie! Van binnenuit, oprecht, faciliterend, authentiek. En uh... da’s dus toch marketing, blijkbaar. Maar dan anders.


Ik noemde het vorige keer al: de traditionele marketing op basis van de 4 p’s (en dan vooral de p van promotie) heeft zijn beste tijd gehad. Zeker in de vorm van opdringerige, overdreven, ongeloofwaardige en ons onderbrekende (ojee, ik heb ineens vier o’s) reclame zijn we dat geblaat meer dan zat.

We gaan op naar een wereld waarin commerciële informatie helder, eerlijk en vindbaar is, ons faciliteert in het selectie- en keuzeproces en helpt bij het nemen van aankoopbeslissingen. Inbound marketing dus. En nu is de cirkel rond!

 

Mag ik de aandacht voor onze nieuwe, derde tagline:

 

inbound marketing en imago


[Eh nee, ik heb geen bezwaar tegen applaus. Word er hooguit verlegen van. En een beetje trots :-)
]

Toch nog imago erbij? Jazeker. Imago is van groot belang in dit kader. Maar daarover later meer.

Tineke Stel, 31 augustus 2013



« Vorige - Volgende »
Alle blogs

Reactie(s):

Reageren

afzender:
e-mail:
reactie:
 
Voer de tekens in:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
 

Volg ons op:

Blog

Ik heb een droom - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Met een nieuwe blog en groot nieuws.   Er is namelijk iets op komst. Iets... Meer

Tineke Stel, 10 juni 2016


No guts, no glory - Presentanza - Inbound marketing & imago
Pijnlijk maar waar: het eind is in zicht. Al meer dan tien jaar maakt V&D onderdeel uit van mijn presentatie. Samen met... Meer

Tineke Stel, 30 december 2015


Vette shit? Of vet cool? - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het regende felicitaties ineens, via LinkedIn. Terwijl ik geen idee had dat er iets te vieren viel werd ik met mijn neus op de... Meer

Tineke Stel, 28 november 2014


Een ervaring rijker - Presentanza - Inbound marketing & imago
Plannen, plannen en nog eens plannen. Ik heb nu in praktijk kunnen ervaren dat dit bij het maken van een corporate video zo... Meer

Maarten van Reijn, 19 februari 2014


Uitgewerkt? Ingewerkt! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Jaren in spagaat: studeren en ook werken. Op school doen wat je gevraagd wordt, goed plannen, hard werken, medestudenten... Meer

Lindi Benschop, 13 november 2013


Nieuwe job - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik heb een nieuwe job. Nee, ik ben niet gestopt met Presentanza, integendeel. Ik heb mezelf ont-opperhoofd. Iris is nu de baas... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 22 oktober 2013


Back in business - Presentanza - Inbound marketing & imago
Mama. Ik ben iemands mama. Heel gek hoor. En vooral wennen ook. Niet alleen omdat je wereld, je hoofd en je lijf compleet op... Meer

Iris Roozenburg, 30 september 2013


Inbound marketing en imago - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje.... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 31 augustus 2013


Stage. Wat een werk! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Openen, licht, radio en computers aan, thee zetten voor allemaal… Nog nooit in mijn leven heb ik iedere ochtend zo’n vast... Meer

Michelle Kleingeld, 17 juli 2013


Marketing is dood - Presentanza - Inbound marketing & imago
Durf ik dat te zeggen? Jawel. Let maar op. Eerst een stukje Presentanza-geschiedenis. Er is één vraag die we steevast... Meer

Tineke Stel, 17 juni 2013


Zakelijk zwanger - Presentanza - Inbound marketing & imago
Zwangerschapsmode. Ik had er nooit zo bij stil gestaan, totdat ik zelf zwanger werd. Het duurde niet lang voordat ik tot de... Meer

Iris Roozenburg, 13 mei 2013


Groeien; een hele onderneming - Presentanza - Inbound marketing & imago
Tien jaar bestaan we nu. Ruim. Elf jaar geleden al wist ik dat mijn ondernemingsplan niet geschikt was voor een solo-act.... Meer

Tineke Stel, 12 april 2013


Alle blogs