• Ik ben authentiek wanneer ik leef en handel in overeenstemming met mijn oorspronkelijke zelf (Pirandello)
  • Aan de veren kent men de vogel. (Nederlands spreekwoord)
  • There are no shortcuts to any place worth going. (Engels spreekwoord)
  • Een expert is iemand die de grootste fouten die gemaakt worden, kent. (Niels Bohr)
  • Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd. (Familieleus Gucci)
  • De kapitein die zeilt zonder doel klaagt voortdurend dat de wind uit de verkeerde hoek komt. (Seneca)
  • Zij die lezen weten veel, zij die kijken weten soms nog meer! (Alexandre Dumas)
  • Eenvoud is inzien wat je niet kunt weglaten. (P.v.R)
  • Je geest is als een parachute: hij fungeert het best als hij open is. (Tibetaanse wijsheid)
  • Uw intuïtie kent vaak de kortste weg. (Peter Verwilghen)
  • Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom. (Albert Einstein)
  • De eerste stap tot het realiseren van een droom is hem in je geest tot prioriteit maken. (Oostenrijkse wijsheid)
  • Een nieuwe creatie is nooit een uitvinding noch een waarheid: zij is steeds zichzelf. (Frederico Fellini)
  • Onze vijf zintuigen zijn poorten die ons alle waarnemingen doorspelen om te worden omgezet in begrippen en ideeën. (Arnaud Desjardins)
  • We worden allemaal als originelen geboren, maar de meesten van ons sterven als kopieën. (Edward Young)
  • Ieder mens is de architect van zijn eigen lot. (Apiius Caecus)
  • “Dankzij jou en de orthopeed ben ik weer helemaal hip!” (Renee Hooijen)
  • “Als ik iets goed zie, geef ik een compliment. Als ik iets fouts zie, bied ik mijn hulp aan.” (Nelson Mandela)
  • "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Albert Einstein)|

No guts, no glory



Pijnlijk maar waar: het eind is in zicht.

Al meer dan tien jaar maakt V&D onderdeel uit van mijn presentatie. Samen met Apple, de Bijenkorf en de Hema. Die laatste drie zijn voorbeelden van sterke merken. Merken met een heldere klantbelofte en een beleving die daarbij past.

Merken die begrepen worden, omdat ze aan duidelijkheid niets te wensen over laten.

 

V&D staat daarmee in schril contrast. Vlees noch vis, niet goedkoop en niet duur, geen idee wat wel eigenlijk. Voor een specifieke klantbelofte of beleving hoef je er niet aan te kloppen. En daarom blijven mensen weg. Zo simpel is het. Elke euro is een stembiljet leerde ik vroeger van mijn moeder. Wij consumenten hebben met z’n allen V&D afgedankt. Omdat V&D ons niet voldoende boeide. Au.

 

Natuurlijk is het triest voor betrokkenen. Maar zo voorspelbaar. Dit schrijven lijkt gemakkelijk nu het uitstel van betaling is aangevraagd. Ik had het ook tien jaar eerder kunnen (en wellicht moeten) doen. Feit blijft dat ik werkelijk niet begrijp dat de bazen van de afgelopen decennia het niet zagen.

 

Ze waren ooit vernieuwend: heel groot, met alles in huis en –heel vreemd voor die tijd- vaste prijzen. Vroom en Dreesmann was een echte publiekstrekker, en na de eerste opening aan de Weesperstraat in Amsterdam in heel Nederland en zelfs daarbuiten het gesprek van de dag. Ze hadden de ‘guts’ om dingen anders te doen, om spraakmakend te zijn.

 

Maar tijden veranderen. Alles in huis kan al lang niet meer. En wat V&D verkoopt kun je overal vinden en ook nog voor lagere prijzen. Logisch, want zulke grote winkels met de bijbehorende organisatie kosten geld. Veel geld. Met hoge kosten en zonder onderscheidend vermogen is er maar een weg. En die loopt dood.

 

Het ging mis na de crisis eind jaren 80. De marktsituatie en gezondheids- en familieomstandigheden vroegen om nieuw bloed in het management. Van der Zwan was in beeld en hij had vooruitstrevende plannen. Hele goeie plannen, in mijn optiek. Helaas kreeg hij niet de kans en werden zijn plannen door meneer Anton Dreesmann via de pers van tafel geveegd. Misschien begrijpelijk gezien zijn situatie, maar de grootste fout denkbaar. Achteraf is dit het moment waarop het mis ging. No guts, no glory.

 

Er zijn later nog pogingen gedaan. Met de re-styling van twee vestigingen door Jan des Bouvrie, die om begrijpelijke redenen niet bracht wat het concern nodig had. En met van 2007 tot 2011 een algehele vernieuwing inclusief naamswijziging van Vroom & Dreesmann naar V&D. Maar het was al te laat, of niet overtuigend genoeg.

 

Hoe naar ook voor alle betrokkenen: het licht gaat uit. Of er nu een faillissement volgt of dat er nog delen doorgaan: Vroom en Dreesmann is niet meer. Als gevolg van middelmatigheid en gebrek aan een duidelijke identiteit. Net als de winkels van Macintosh. Dolcis, Manfield, V&D en wie er nog volgt (ik kan het wel raden). Rust zacht, roestige retailers.

 

Wat we hiervan kunnen leren? Zonder visie, identiteit en imago geen inkomsten.

No guts, no glory.

Tineke Stel, 30 december 2015



« Vorige - Volgende »
Alle blogs

Reageren

afzender:
e-mail:
reactie:
 
Voer de tekens in:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
 

Volg ons op:

Blog

Ik heb een droom - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Met een nieuwe blog en groot nieuws.   Er is namelijk iets op komst. Iets... Meer

Tineke Stel, 10 juni 2016


No guts, no glory - Presentanza - Inbound marketing & imago
Pijnlijk maar waar: het eind is in zicht. Al meer dan tien jaar maakt V&D onderdeel uit van mijn presentatie. Samen met... Meer

Tineke Stel, 30 december 2015


Vette shit? Of vet cool? - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het regende felicitaties ineens, via LinkedIn. Terwijl ik geen idee had dat er iets te vieren viel werd ik met mijn neus op de... Meer

Tineke Stel, 28 november 2014


Een ervaring rijker - Presentanza - Inbound marketing & imago
Plannen, plannen en nog eens plannen. Ik heb nu in praktijk kunnen ervaren dat dit bij het maken van een corporate video zo... Meer

Maarten van Reijn, 19 februari 2014


Uitgewerkt? Ingewerkt! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Jaren in spagaat: studeren en ook werken. Op school doen wat je gevraagd wordt, goed plannen, hard werken, medestudenten... Meer

Lindi Benschop, 13 november 2013


Nieuwe job - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik heb een nieuwe job. Nee, ik ben niet gestopt met Presentanza, integendeel. Ik heb mezelf ont-opperhoofd. Iris is nu de baas... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 22 oktober 2013


Back in business - Presentanza - Inbound marketing & imago
Mama. Ik ben iemands mama. Heel gek hoor. En vooral wennen ook. Niet alleen omdat je wereld, je hoofd en je lijf compleet op... Meer

Iris Roozenburg, 30 september 2013


Inbound marketing en imago - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje.... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 31 augustus 2013


Stage. Wat een werk! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Openen, licht, radio en computers aan, thee zetten voor allemaal… Nog nooit in mijn leven heb ik iedere ochtend zo’n vast... Meer

Michelle Kleingeld, 17 juli 2013


Alle blogs