• Ik ben authentiek wanneer ik leef en handel in overeenstemming met mijn oorspronkelijke zelf (Pirandello)
  • Aan de veren kent men de vogel. (Nederlands spreekwoord)
  • There are no shortcuts to any place worth going. (Engels spreekwoord)
  • Een expert is iemand die de grootste fouten die gemaakt worden, kent. (Niels Bohr)
  • Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd. (Familieleus Gucci)
  • De kapitein die zeilt zonder doel klaagt voortdurend dat de wind uit de verkeerde hoek komt. (Seneca)
  • Zij die lezen weten veel, zij die kijken weten soms nog meer! (Alexandre Dumas)
  • Eenvoud is inzien wat je niet kunt weglaten. (P.v.R)
  • Je geest is als een parachute: hij fungeert het best als hij open is. (Tibetaanse wijsheid)
  • Uw intuïtie kent vaak de kortste weg. (Peter Verwilghen)
  • Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom. (Albert Einstein)
  • De eerste stap tot het realiseren van een droom is hem in je geest tot prioriteit maken. (Oostenrijkse wijsheid)
  • Een nieuwe creatie is nooit een uitvinding noch een waarheid: zij is steeds zichzelf. (Frederico Fellini)
  • Onze vijf zintuigen zijn poorten die ons alle waarnemingen doorspelen om te worden omgezet in begrippen en ideeën. (Arnaud Desjardins)
  • We worden allemaal als originelen geboren, maar de meesten van ons sterven als kopieën. (Edward Young)
  • Ieder mens is de architect van zijn eigen lot. (Apiius Caecus)
  • “Dankzij jou en de orthopeed ben ik weer helemaal hip!” (Renee Hooijen)
  • “Als ik iets goed zie, geef ik een compliment. Als ik iets fouts zie, bied ik mijn hulp aan.” (Nelson Mandela)
  • "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Albert Einstein)|

Ik heb een droom



Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Met een nieuwe blog en groot nieuws.

 

Er is namelijk iets op komst. Iets geweldigs! Het geeft antwoord op heel veel dingen:

- Naast het advies van Presentanza komt er een product. Daarmee gaan een lang gekoesterde wens en ambitie in vervulling.

- Ik ga werken met partners. Ja echt; vol overtuiging zelfs.

- In de rolverdeling van het nieuwe plan ligt mijn focus op visie, strategie en creatie. Joepie!

en het mooiste van alles:

- Er komt een oplossing voor een probleem dat steeds groter wordt.

 

Een probleem?

Inderdaad. Gedurende het imago-advieswerk van de afgelopen jaren werd steeds duidelijker dat het kleden van ambitieuze vrouwen voor hun dagelijks werk en alle sociale verplichtingen daar omheen echt een uitdaging is. Zelf heb ik er ook voortdurend gedoe mee.

 

In een notendop:

 

1. Het confectie-maatstelsel voor vrouwen deugt niet. Dat wist ik 25 jaar geleden al toen ik Textiel studeerde in Enschede, maar dit probleem wordt met de toenemende welvaart steeds groter. We worden namelijk niet alleen langer, maar ook voller. En de verschillen worden groter. Vergelijk wat je nu op straat ziet maar eens met films uit de jaren 70, toen we nog niet allemaal achter een bureau zaten en in de auto.

De ‘welvaart’ gaat niet bij iedere vrouw op dezelfde plek zitten als je begrijpt wat ik bedoel. En soms kopen we er gewoon wat welvaart bij in een kliniek als we niet tevreden zijn over de bedeling van moeder natuur.
En dus valt veel van het kledingaanbod af of moet het naar de kleermaker voor een verbouwing. Tijd, kosten, risico… al met al geen feest.

 

2. Er is te weinig geschikte kleding voor werkende vrouwen. Je moet jezelf een weg zien te vinden in het enorme aanbod met merken uit verschillende landen en allerlei uiteenlopende maatvoeringen en daar gaan heel veel uren in zitten. Die tijd hebben we als vrouw steeds minder. We werken hard en verdienen fijn, maar onze tijd is schaars. En als je dan eindelijk tot een keuze bent gekomen en je stort je met frisse tegenzin in een vreselijke pas-sessie in een meestal te krap hokje met standaard te weinig haakjes en schapjes, onhandige spiegels, verkeerd licht en te weinig deskundige assistentie in de buurt dan is het bijna logisch dat je na thuiskomst bij het aanschouwen van je aankopen denkt: Nou heb ik zó mijn best gedaan... En ben ik nog niet blij. 
Als je jezelf dat wilt besparen of je hebt alleen gelegenheid om te shoppen buiten winkelopeningstijden kun je je toevlucht online zoeken, maar ook dat is geen feest. Wanneer je na uren speuren en klikken wat stukken van je gading vindt bestel je voor de zekerheid en om teleurstellingen te voorkomen alles maar in twee maten, om vervolgens meer dan de helft vrolijk terug te sturen. Opvouwen, terug in de doos, naar de post, … Narigheid! Shoppen is leuk voor studentes met overschot aan tijd en weinig budget, maar niet voor hard werkende vrouwen met geld genoeg, behoorlijke verwachtingen en chronisch tijdgebrek.

 

3. Het winkelaanbod is als het vrouwelijk is vaak net wat te weinig verhullend voor op de werkvloer en als het zakelijk is juist weer te mannelijk of te ‘corporate’. We willen niet op mannen lijken! En ook niet verkeerd begrepen worden vanwege een te diep decolleté of te kort rokje. Niet door mannen en zeker niet door onze vrouwelijke collega’s die ons onbedoeld als (valse) concurrent zien of voor wie we logischerwijs een voorbeeld zijn.

 

4. Er is te weinig kleur. Zie je eindelijk een goeie jurk of tof pak in een merk dat voor jouw lijf toevallig ongeveer de juiste pasvorm heeft dan kun je vaak kiezen uit zwart, zwart of ehh… zwart. En dat terwijl zwart driekwart van de mensen niet eens mooi staat en er veel meer mogelijkheden zijn. Allemaal gemiste kansen.

(Ook wel begrijpelijk, want massaal inkopen doe je als retailer niet in vijf kleuren als je nog niet weet of een item een succes wordt. En zeker niet als je dat ook nog zou moeten doen in meer dan zes verschillende maten.)

 

Vanuit de retailer gezien vertaalt dit probleem zich in onverkochte voorraden en retouren, met alle rendement verpestende gevolgen van dien. En in gemiste omzet. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er meer verkocht wordt als het aanbod beter is. Hoeveel ik niet heb laten hangen of teruggestuurd omdat het tegenviel; echt ongekend. En daarin ben ik zeker niet de enige.

 

Het nieuwe plan geeft hier antwoord op. Het is een omvangrijk plan, dat vraagt om een omvangrijke investering. Een geweldige uitdaging. Mocht iemand zich afvragen wat ik allemaal aan het doen ben omdat ik wat minder zichtbaar ben: dat dus. Achter de schermen werk ik aan de voorbereidingen.

 

Hoe stoer zou het zijn om na een paar jaar te kunnen zeggen: ik heb iets veranderd. Ik heb vrouwen geholpen zichzelf beter te presenteren. Ik heb een innovatie gerealiseerd op het gebied van maatvoering, een nieuwe standaard gedefinieerd in klantspecifiek produceren en aanbieden; een lijn, een merk neergezet dat met kop en schouders uitsteekt boven de rest en al deze issues in een klap oplost. Fan-tas-tisch zou dat zijn. Die missie, daar ga ik dus voor!

 

De zes vette jaren waar ik zo aan toe was worden financieel waarschijnlijk nog geen vetpot, maar inhoudelijk wel supervet. Als ik dit toch eens voor elkaar kan krijgen is dat een droom die uitkomt. Dus…

 

Ik heb een droom.

 

Wordt vervolgd!

Tineke Stel, 10 juni 2016



« Vorige
Alle blogs

Reageren

afzender:
e-mail:
reactie:
 
Voer de tekens in:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
 

Volg ons op:

Blog

Ik heb een droom - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Met een nieuwe blog en groot nieuws.   Er is namelijk iets op komst. Iets... Meer

Tineke Stel, 10 juni 2016


No guts, no glory - Presentanza - Inbound marketing & imago
Pijnlijk maar waar: het eind is in zicht. Al meer dan tien jaar maakt V&D onderdeel uit van mijn presentatie. Samen met... Meer

Tineke Stel, 30 december 2015


Vette shit? Of vet cool? - Presentanza - Inbound marketing & imago
Het regende felicitaties ineens, via LinkedIn. Terwijl ik geen idee had dat er iets te vieren viel werd ik met mijn neus op de... Meer

Tineke Stel, 28 november 2014


Een ervaring rijker - Presentanza - Inbound marketing & imago
Plannen, plannen en nog eens plannen. Ik heb nu in praktijk kunnen ervaren dat dit bij het maken van een corporate video zo... Meer

Maarten van Reijn, 19 februari 2014


Uitgewerkt? Ingewerkt! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Jaren in spagaat: studeren en ook werken. Op school doen wat je gevraagd wordt, goed plannen, hard werken, medestudenten... Meer

Lindi Benschop, 13 november 2013


Nieuwe job - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik heb een nieuwe job. Nee, ik ben niet gestopt met Presentanza, integendeel. Ik heb mezelf ont-opperhoofd. Iris is nu de baas... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 22 oktober 2013


Back in business - Presentanza - Inbound marketing & imago
Mama. Ik ben iemands mama. Heel gek hoor. En vooral wennen ook. Niet alleen omdat je wereld, je hoofd en je lijf compleet op... Meer

Iris Roozenburg, 30 september 2013


Inbound marketing en imago - Presentanza - Inbound marketing & imago
Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje.... Meer
2 reactie(s) reacties

Tineke Stel, 31 augustus 2013


Stage. Wat een werk! - Presentanza - Inbound marketing & imago
Openen, licht, radio en computers aan, thee zetten voor allemaal… Nog nooit in mijn leven heb ik iedere ochtend zo’n vast... Meer

Michelle Kleingeld, 17 juli 2013


Marketing is dood - Presentanza - Inbound marketing & imago
Durf ik dat te zeggen? Jawel. Let maar op. Eerst een stukje Presentanza-geschiedenis. Er is één vraag die we steevast... Meer

Tineke Stel, 17 juni 2013


Zakelijk zwanger - Presentanza - Inbound marketing & imago
Zwangerschapsmode. Ik had er nooit zo bij stil gestaan, totdat ik zelf zwanger werd. Het duurde niet lang voordat ik tot de... Meer

Iris Roozenburg, 13 mei 2013


Groeien; een hele onderneming - Presentanza - Inbound marketing & imago
Tien jaar bestaan we nu. Ruim. Elf jaar geleden al wist ik dat mijn ondernemingsplan niet geschikt was voor een solo-act.... Meer

Tineke Stel, 12 april 2013


Janu(n)ari - Presentanza - Inbound marketing & imago
Januari. Veel mensen mopperen op deze winterse, donkere maand. De tijd van vrije dagen, feestjes, ongegeneerd eten en drinken... Meer

Tineke Stel, 28 januari 2013


Strategisch op de foto - Presentanza - Inbound marketing & imago
Een paar weken voordat ik bij Presentanza zou beginnen werd ik gebeld door mijn aanstaande collega Iris: “Hans Sloot, onze... Meer

Petra de Koning, 11 januari 2013


Alle blogs