Marketing is dood.

Durf ik dat te zeggen? Jawel. Let maar op.
Eerst een stukje Presentanza-geschiedenis. Er is één vraag die we steevast krijgen. Imago advies; wat is dat nou? Eh nee, het is geen styling. En ook geen marketing. Ik zal het proberen uit te leggen.
We helpen onze klanten uit te dragen wie ze zijn en wat ze te bieden hebben. Wat ze specifiek maakt; onderscheidt van de rest. Omdat we geloven dat daarin hun kracht ligt.

Daar komt veel bij kijken. Eerst inventariseren: identiteit, kernwaarden, karakter, inclusief alle eigenaardigheden. Zelfs die waarvan je zou kunnen denken dat ze tegenwerken. Dan naam, logo en huisstijl. Vervolgens een strategische aanpak van de communicatie; online en “traditioneel”. Toch een beetje marketing? Vooruit, een beetje. Ik kom er later op terug.
En dan het ambassadeurschap, of de persoonlijke vertaling van de propositie aan je omgeving. Door je fysieke en verbale gedrag, via wat je doet, wat je vertelt, en hoe je handelt. Je presentatie; met een pitch en eventueel een Prezi of PowerPoint. Maar ook met kleding, kleur, en als het even kan charisma. Ok, toch (ook) een beetje styling.

De beleving van het bedrijfsimago door de buitenwereld valt of staat met een eerste indruk die klopt. Het succes dus ook.
Het gaat mis als je probeert knollen voor citroenen te verkopen. Citroenen? Ok, die zijn zuur. Knollen? Laagwaardig, en vast niet echt ‘lekker’. Maar als je als klant zin hebt in een zure appel of een volle maag voor weinig geld kan het net zijn wat je nodig hebt. En precies datgene waarvoor je wilt betalen. En dus ook wat je voorgeschoteld wilt krijgen. Ongeloofwaardigheid wordt verwerpelijk, en
snap ik niet = koop ik niet.

De traditionele marketing is grotendeels gebaseerd op dingen ‘mooier maken’. Een beetje knollen voor citroenen verkopen. Maar daar trappen steeds minder klanten in. De traditionele zienswijze op marketing gaat onderuit doordat klanten steeds beter weten wat er in de wereld te koop is. En sterker nog: ze vinden en kopen het ook over de hele wereld. Globalisering is het fenomeen wat daaraan ten grondslag ligt. Internet brengt ons wat we maar willen; vrijwel alles is bereikbaar binnen enkele muisklikken.

Dus die P’s? Vergeet het maar. De traditionele marketingmix heeft afgedaan. Plaats? Niet meer van belang. Prijs? Steeds minder doorslaggevend. Dure spullen die we willen gaan als warme broodjes over de toonbank. Promotie? Welnee, we vinden zelf wel wat we zoeken op het moment dat we dat willen. Reclame klikken we weg of we gebruiken het blok voor een pauze om onszelf een nieuw drankje in te schenken (of een eerder drankje op de eindbestemming te brengen).

Om die reden heb ik de afgelopen tien jaar het woord marketing eigenlijk een beetje ‘vies’ gevonden. Links laten liggen ook. Tot voor kort. Op het moment dat ik Inbound Marketing ontdekte was daar de herkenning. Jaa, dat is het wat wij doen!

Marketing is dood. Lang leve marketing! Inbound marketing.