Strategisch op de foto

Een paar weken voordat ik bij Presentanza zou beginnen werd ik gebeld door mijn aanstaande collega Iris: ‘Hans Sloot, onze huisfotograaf, komt langs voor een fotoshoot. Kom je ook?’ Uiteraard was ik me er van bewust dat een goede foto belangrijk is voor mijn zakelijk – persoonlijke presentatie. Een goede foto is op een website en sociale media een absolute must! Zeker bij een imago adviesbureau.

Toch even spannend! Mijn nieuwe collega’s imago-adviseurs hebben een uitgesproken mening over kleur en stijl. Hoe ging ik dit als communicatieadviseur aanpakken? Wat moest ik aan? (Help, ik heb bijna geen kleur!) En was er nog plek bij de kapper? Ik heb er minstens een nacht niet van geslapen!

En toen was het zover. Daar stond ik dan, ongemakkelijk te zijn, voor een wit doek met grote lampen op me gericht. Nog nooit voor een professionele fotograaf geposeerd. Was mijn linkerkant beter, moest ik schuin staan, wel of niet lachen? Hoe wilde ik eigenlijk overkomen? Zakelijk, aardig, slank uiteraard, betrouwbaar… Hoe ik het deed deed ik het, of eigenlijk moet ik zeggen deden we het: de foto’s zijn prachtig geworden! Zelfs mijn familie is er blij mee.

Voor wie ook ‘aan de beurt’ is heb ik de volgende tips: Bereid je voor door je make-up en kapsel aan te passen aan het doel of de toepassing van de foto’s. Zet je zonnebril af, je kind even op de grond, zeker zakelijk gezien. Wil je betrouwbaar overkomen, kijk dan gericht in de camera. Stem af en maak goed contact met de fotograaf. Want hij is degene die de perfecte foto maakt voor jouw profiel.

En privé, voor de foto’s op Facebook of datingsites? Eigenlijk geldt hier hetzelfde. Vraag je af wat je wilt bereiken. Vakantiekiekjes, een feesttenue of een saaie standaard pasfoto werken nou eenmaal niet altijd in je voordeel…