“Tag3”: inbound marketing & imago
Ik had beloofd er op terug te komen, dat imago advies een beetje marketing is. Misschien is het wel meer dan een beetje. Want wees eerlijk: wat koop je, als je een krom geel ding koopt met een blauwe sticker? Volgens mij koop je dan de verwachting van een smakelijke sappige banaan. Geen groene, geen melige, maar een mild-zoete, lekker wegglijdende gele banaan. De lekkerste banaan misschien wel. Of de beste. Het imago van de Chiquita liegt er niet om.
En als het over mensen gaat? En ik “Sjakka!” roep? Nou, me dunkt dat je dan weet met wie je te maken hebt. En ik hoef maar een lange blauwe jurk aan te trekken of je staat klaar voor een wonder van heb-ik-jou-daar. Of dat terecht is is een tweede, maar het beeld komt in je op. De bijbehorende handen al bezwerend in de lucht; je ziet het zo voor je. Imago roept dus verwachtingen op, en dat is precies wat marketing óók beoogt.
Ruim tien jaar geleden vond men mij een beetje vreemd. Ik ging iets doen met marketing en communicatie, maar ook met styling. En interieur. En nog een paar dingen, allemaal op basis van de belevingsgeconomie. Ik bedacht het verhaal van de eerste indruk voor bedrijven en personen en zocht daar een tagline bij. Het werd ‘optimalisatie van personal en corporate identity’. Pff… beginner dat ik was! Ik zie Arnoud, mijn reclamevriend die spontaan aanbood een huisstijl voor me te ontwikkelen, nog kijken: opgetrokken wenkbouwen en een kreukel in zijn vakkundige voorhoofd. Zo’n lange tagline met een overdaad aan lastige Engelse en Nederlandse woorden is je strot nauwelijks uit te krijgen, laat staan direct te begrijpen en te onthouden. Alle begin is moeilijk, blijkbaar. Zeker als het om jezelf gaat. Het juiste woord was er gewoon niet voor! Lastig hoor.
Een jaar of vijf later werd het al beter: imago advies. Vanuit het idee dat imago zowel zakelijk als persoonlijk bepaalt of je boodschap overkomt moest dat de lading dekken. Dacht ik. Maar het bleef knagen. Aan de ene kant was de korte, kernachtige nieuwe duiding van onze activiteiten een hele opluchting. Maar er ontbrak iets. Imago en ik samen werden toch verdacht vaak in de stylinghoek gezet, en daarmee te weinig geassocieerd met onze zakelijke diensten op het gebied van positionering en communicatie.
Ik moest het dus uitleggen, zowel in mijn persoonlijke verhaal als online. Het woord marketing bleef ik stelselmatig mijden. Ik had er teveel negatieve associaties bij. Snel geld verdienen, verkoop, opdringen, zaken beter voordoen dan ze zijn… Daar wilde ik niet mee geassocieerd worden. Marketing had voor mij een fout imago.
Tot ongeveer een half jaar geleden. Ik zie sindsdien steeds meer voorbij komen. Blogs en presentaties van landgenoten en Amerikaanse vakbroeders vooral, over een nieuwe kijk op marketing. De herkenning wordt met de dag groter. Er zijn er meer die beseffen dat de globale ontwikkelingen om een andere benadering vraagt. De blik van deze vernieuwers lijkt verdacht veel op hoe wij werken. Sterker nog: het is 1 op 1 onze visie op positionering en communicatie! Van binnenuit, oprecht, faciliterend, authentiek. En uh.. da’s dus toch marketing, blijkbaar. Maar dan anders.
Ik noemde het vorige keer al: de traditionele marketing op basis van de 4 p’s en dan vooral de p van promotie) heeft zijn beste tijd gehad. Zeker in de vorm van opdringerige, overdreven, ongeloofwaardige en ons onderbrekende (ojee, ik heb ineens vier o’s) reclame zijn we die promotie meer dan zat.
We gaan op naar een wereld waarin commerciële informatie helder, eerlijk en vindbaar is, ons faciliteert in het selectie- en keuzeproces en helpt bij het nemen van aankoopbeslissingen. Inbound marketing dus. En nu is de cirkel rond.
Mag ik de aandacht voor onze nieuwe, derde tagline:
inbound marketing en imago
[Eh nee, ik heb geen bezwaar tegen applaus. Word er hooguit verlegen van. En een beetje trots J]
Toch nog imago erbij? Jazeker. Imago is van groot belang in dit kader! Maar daarover later meer.